fc_3_002
Suzanne Blotenburg

Suzanne Blotenburg

Potje ballen zonder lidmaatschap: 'De fun moet terug in voetbal'

https://www.rtlz.nl/business/artikel/4245866/potje-ballen-zonder-lidmaatschap-de-fun-moet-terug-voetbal

Elke zondag wedstrijden spelen op een veld in Timboektoe en op vaste dagen trainen. Het paste niet in de drukke schema’s van voetbalfans Kees Lohman (33) en Joep Lamme (31). Hun FC Urban moet ‘de fun in de sport houden’: geen verplichtingen of regelwerk, wel een lekker potje ballen. Dat kan vanaf volgende maand ook in Londen.

​”We hebben dit opgezet uit frustratie”, vertelt Kees Lohman aan RTL Z. “Ik ben dol op voetbal, maar wel als het mij uitkomt.” Een lidmaatschap betekent vaste instroommomenten, trainingen, wedstrijden, bardiensten. En een zomerstop. “Terwijl ik juist nu meer tijd heb om te sporten.”

Je betaalt algauw zo’n 300 euro per jaar voor een lidmaatschap bij een club. Daar had Lohman geen trek in. “Je kunt dan natuurlijk ook een appgroepje opzetten met vrienden of collega’s, maar dat brengt ook weer een hoop gedoe met zich mee. Wie doet mee? Wie regelt de hesjes? Waar wordt er gespeeld?”

Twee stevige goals

Dat kan anders, dachten de heren. In het voorjaar van 2017 lanceerden ze FC Urban. Liefhebbers kunnen zich op de website aanmelden voor wedstrijden in onder meer Amsterdam, Groningen en Rotterdam. De startup regelt de begeleider en het materiaal.

“Ballen, hesjes, twee stevige goals, cornervlaggen en een Urban Master die de boel begeleidt en zorgt dat iedereen zich aan de regels houdt”, aldus Lohman. Die masters zijn vaak studenten die, als het nodig blijkt, zelf ook graag meevoetballen. “Het is een leuk bijbaantje, we hebben nu zo’n twaalf begeleiders en zes vaste medewerkers.”

Vooral mannen

Zo’n 1800 mensen meldden zich in de afgelopen maanden aan bij de startup, een stuk of vijfhonderd hebben een betaald abonnement voor 9,99 euro per maand. Daarvoor kun je onbeperkt meedoen en je eigen statistieken inzien. “We houden bijvoorbeeld bij hoe vaak je scoort, speelt en wint.”

Het zijn vooral mannen die meedoen, type student, werkend en expat. “Sommigen zijn nieuw in de stad en willen op deze manier graag nieuwe mensen leren kennen”, zegt Lohman. Hij hoopt deze zomer overigens ook een aantal dameswedstrijdjes te organiseren.

Op naar Londen

Vanaf 1 juli is de startup bovendien te vinden in Londen. Toen de Britse expat Ashley Skellington naar Amsterdam verhuisde ging hij voetballen bij FC Urban. Nu hij weer teruggaat naar Londen neemt hij het concept mee. “Hij was fan en het klikte met ons team. Hij brengt het concept via een franchiseformule naar Engeland”, zegt Lohman.

Op deze manier hoopt de ondernemer zijn club verder uit te breiden. “Eerst in Nederland (Utrecht en Nijmegen, red.), maar we dromen ook van voetbalsteden zoals Parijs en Milaan.” Volgens Lohman bestond een platform zoals FC Urban ‘gek genoeg’ nog niet. En de markt is groot, zegt hij.

Balletje trappen

Zo telt de KNVB al ruim 1,2 miljoen leden. De bond constateerde dat zo’n 4 procent van de Nederlandse bevolking graag een balletje trapt (2017). “En in de wereldwijde voetbalmarkt ging in 2016 84 miljard euro om”, zegt Lohman, die zich basseert op cijfers van statistiekwebsite Statista.

Welk deel van die markt voor FC Urban is valt te bezien. Een ‘gewone voetbalclub’ heeft immers ook voordelen. Een vaste trainer, vast team en trainingen en het meedoen aan officiële competities zijn voor sommigen juist de fun van het voetbal. Wie daarentegen af en toe een balletje wil trappen zonder vastigheid zit beter bij FC Urban.

“We zijn nu bezig met het ophalen van financiering om hard te kunnen groeien”, aldus Lohman. “We willen de grootste voetbalclub ter wereld worden.”

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *